Sekret Zdrowia
Newsletter zapisz się

Flexitol- jeden krok do zdrowych stóp.

Serdecznie witamy

na oficjalnej stronie internetowej

Biuletynu edukacyjnego o zdrowiu

SEKRET ZDROWIA i urody

Sekrety zdrowia i urody

w zasięgu ręki

każdego Pacjenta


5 kroków w kierunku zdrowia i poprawy odporności Seniora

Dzieci i osoby starsze są najbardziej narażone na choroby. Czy to znaczy, że mamy się pogodzić z tym faktem? Ależ skąd!

Układ odpornościowy zdrowego człowieka daje sobie radę z większością drobnoustrojów, nieustannie atakujących nasz organizm. Jednak odporność jest jak doświadczenie. Wiosną życia dopiero uczymy się jej. Dojrzały, młody organizm wie już jak radzić sobie z każdym zagrożeniem, a jesienią życia powoli zaczyna zapominać jak to się robi. Stąd dzieci i osoby starsze są najbardziej narażone na choroby. Czy to znaczy, że mamy się pogodzić z tym faktem? Ależ skąd! Trzeba zrobić wszystko, by nasz organizm nie zapomniał, jak się bronić przed chorobami.

 

Jedz witaminy dla zdrowia!

O tym, że witaminy są zdrowe wie każdy. Ale dlaczego są tak ważne dla organizmu? Witamina A uszczelnia i pomaga w regeneracji błon śluzowych, które są naturalną barierą obronną organizmu, chroniącą nas przed wirusami i bakteriami. Jeśli drobnoustroje nie mają do nas dostępu, nie zachorujemy, więc starajmy się dostarczyć organizmowi jak najwięcej witaminy A, najlepiej z naturalnych źródeł. Jedząc pomarańczowe i czerwone owoce i warzywa, a więc: marchew, paprykę, pomidory czy dynię, dostarczamy organizmowi witaminę A w postaci karotenu - prowitaminy, która jest dużo łatwiej przyswajalna dla naszego organizmu, niż witaminy w tabletkach. Kolejnym sprzymierzeńcem naszej odporności jest witamina C. Jej zadaniem jest wzmocnienie ścian naczyń krwionośnych i błon śluzowych, przez które mogą wnikać agresorzy. W witaminę C bogate są owoce czarnej i czerwonej porzeczki, ale też ziemniaki, natka pietruszki czy kiszona kapusta. Ta ostatnia zawiera jej dużo więcej niż cytryna.

 

Chcesz być silny jak skała, nie zapominaj o minerałach!

Bez witamin i minerałów organizm nie mógłby działać. Natlenienie wszystkich narządów wewnętrznych to podstawa ich właściwego odżywienia, a co za tym idzie dobrego działania. Nie byłoby to możliwe bez żelaza. Pierwiastek ten wchodzi w skład hemoglobiny - kuriera, który dostarcza tlen do każdej komórki ciała. Bez żelaza organizm nie miałby sił na zwalczenie drobnych infekcji. Pierwiastek ten uzupełnimy jedząc buraki, szpinak czy soczewicę, nieco mniej jest go w jajkach czy natce pietruszki.

Dla odporności organizmu bardzo ważne są też cynk i magnez. Cynk chroni organizm przez infekcjami, zwłaszcza grypopodobnymi, a magnez jest niezbędny do wytworzenia odpowiedniej ilości energii, potrzebnej do walki z drobnoustrojami i nie tylko. Magnez znajdziemy w czekoladzie, kaszy gryczanej i otrębach pszennych, a cynk w pestkach słonecznika i dyni, czosnku czy chlebie razowym.

 

Unikaj stresu, a będziesz zdrowszy

Nasz organizm jest skomplikowaną i niezwykle delikatną maszynerią. Każde zachwianie równowagi może wywołać zaburzenia w jego prawidłowym działaniu. Współczesna medycyna dopiero od niedawna zwróciła uwagę na silny związek stanu psychiki z prawidłowym funkcjonowaniem całego organizmu. Medycyna niekonwencjonalna od dawna podkreśla, że silny stres, zmartwienia, depresja, załamanie nerwowe mogą być istotnymi powodami wielu chorób somatycznych, w tym obniżenia odporności. Trudności z pokonaniem choroby nie raz były spowodowane złym stanem psychicznym, długotrwałym stresem, czy brakiem chęci walki o życie. Szczególnie ważne są związki układu immunologicznego z hormonalnym i nerwowym.

 

Odżywiaj się racjonalnie

Racjonalna dieta powinna być odpowiednio zbilansowana pod względem jakościowym, ilościowym oraz dostosowana do wieku. Co to znaczy? Najważniejsze, by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość witamin, minerałów i substancji odżywczych. Przez cały rok trzeba odżywiać się rozsądnie. Nie przejadać się i nie ograniczać zanadto, bo jedno i drugie źle wpływa na przemianę materii i nastrój. Najlepiej jeść dużo świeżych warzyw i owoców, chudego mięsa z drobiu i ryb, białe pieczywo zamienić na ciemne razowe, a tłuszcze zwierzęce na roślinne. Do prawidłowego działania układu obronnego potrzebna jest zdrowa flora przewodu pokarmowego. Tymczasem seniorom często dokucza leniwe trawienie i kłopoty gastryczne. Winowajcą może być wyjałowiony i pozbawiony pożytecznych bakterii przewód pokarmowy. Dobre bakterie giną wraz z agresorami, gdy przyjmujemy silne leki i antybiotyki lub, gdy jemy zbyt wiele sztucznie konserwowanej żywności.  Rozwiązaniem mogą być tu świeże zioła zamiast gotowych przypraw oraz włączenie do diety jogurtów i naturalnych kiszonek (kiszone ogórki i kapusta), bogatych w żywe kultury bakterii. Proste jedzenie jest zdrowsze w każdym wieku.

 

Żyj aktywnie

Aktywność fizyczna jest korzystna w każdym wieku. Ruch poprawia krążenie krwi, podnosi sprawność fizyczną, poprawia przemianę materii, wzmacnia odporność organizmu. Nie bójmy się świeżego powietrza o każdej porze roku! Starsze osoby powinny ze względów zdrowotnych unikać jedynie skrajnych temperatur, silnych upałów latem i dużych mrozów zimą. Aktywność ruchowa powinna też być odpowiednio dostosowana do indywidualnych możliwości. Wystarczy godzina 2-3 razy w tygodniu by utrzymać organizm z dobrej kondycji. Uprawiaj sport, który sprawia ci przyjemność. Może to być jazda rowerem, wycieczka do lasu czy pływanie na basenie.

 

Czy wiesz, że...

Miłorząb japoński, nazywany też „drzewem życia”, to najstarszy gatunek drzewa liściastego na ziemi. Istnieje od 200 milionów lat. Z badań naukowych wynika, że ma on szereg ciekawych właściwości leczniczych. Dzięki zawartości flawonoidów wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia i przepływu krwi, zwiększa natlenienie i odżywienie komórek, co powoduje większą sprawność fizyczno - umysłową i poprawę odporności.


Szczególnie cenny wpływ na poprawę odporności ma owoc dzikiej róży. Roślina ta bogata jest w witaminę C, B2, K, PP oraz E. Co ciekawe można ją stosować zarówno jako lek wzmacniający odporność, jak i w trakcie trwania infekcji. Picie ½ szklanki wywaru z dzikiej róży dziennie – skutecznie wzmocni odporność organizmu.


Zaufali nam