Sekret Zdrowia
Newsletter zapisz się

Flexitol- jeden krok do zdrowych stóp.

Serdecznie witamy

na oficjalnej stronie internetowej

Biuletynu edukacyjnego o zdrowiu

SEKRET ZDROWIA i urody

Sekrety zdrowia i urody

w zasięgu ręki

każdego Pacjenta


Aktywne życie na emeryturze

Aktywność fizyczna pozwala dłużej cieszyć się sprawnością ciała, poprawia krążenie i wzmacnia serce. Gdy ruszamy się, nasz organizm wydziela serotoninę, nazywaną hormonem szczęścia.

Ważne by się ruszać! Forma ćwiczeń, jakie wybierzemy jest już sprawą bardzo indywidualną. Najlepiej decydujmy się na ruch, który sprawia nam przyjemność. Pamiętajmy też, że osoby „wcześniej urodzone” mają swoje ograniczenia. Rodzaj i intensywność uprawianych ćwiczeń powinny być dostosowane do naszych możliwości zdrowotnych i wydolności organizmu. Ruch ma poprawić naszą sprawność, a nie pogorszyć zdrowie, więc nie szarżujmy. Podejmujmy wzywania, którym sprosta nasz organizm.

Nordic Walking – czyli popularny marsz z kijkami, to prosta i niezwykle przyjemna, a przy tym wydajna forma aktywności ruchowej na świeżym powietrzu, szczególnie polecana seniorom. Podczas spaceru pracują nie tylko mięśnie nóg, ale dzięki kijkom zaktywizowane zostają również mięśnie górnych partii ciała. Kijki stanowią oparcie dla kręgosłupa odciążając w trakcie marszu stawy i mięśnie szkieletowe oraz pomagają utrzymać równowagę - pod warunkiem, że ich długość dostosowana jest do naszego wzrostu. Nordic Walking jest sportem dla wszystkich, bez względu na wiek, schorzenia czy przygotowanie kondycyjne. Wielką zaletą tego sportu jest fakt, że trenować można w towarzystwie innych osób, co pomaga wspierać się wzajemnie w regularności ćwiczeń.

Aqua aerobic – to wodna odmiana aerobicu, czyli ćwiczeń fizycznych przy muzyce. Woda wypierając ciało pomaga odciążyć kręgosłup i stawy oraz sprawia, że ćwiczenia nie wydają się tak męczące, mimo że angażują większość mięśni. Aqua aerobic to wytchnienie dla kręgosłupa. W wodzie każde ćwiczenie wydaje się łatwiejsze do wykonania. W dodatku by zmusić do pracy większość mięśni, wcale nie trzeba umieć pływać. Aqua aerobic pozwala wzmocnić mięśnie, korzystnie wpływa na kondycję stawów i jest skuteczną formą odchudzania. To doskonała forma aktywności dla seniorów, ponieważ aqua aerobic nie należy do sportów siłowych, wysiłek jest tu rozłożony w czasie, a więc bezpieczny. Szczególnie poleca się go osobom z nadwagą, chorym na cukrzycę czy serce. Najlepiej zapisać się na grupowe zajęcia, prowadzone przez specjalistę

Jazda na rowerze – jazda na rowerze wspaniale wzmacnia mięśnie nóg, wspomaga odchudzanie i dlatego jest szczególnie polecana osobom z nadwagą. To przyjemna forma aktywnego odpoczynku na świeżym powietrzu. Wystarczy godzina jazdy 3 razy w tygodniu, by znacząco obniżyć poziom cholesterolu. Niestety jazda na rowerze nie jest sportem dla każdego. Powinny go unikać osoby chore na kręgosłup i stawy. Seniorzy, którzy decydują się na tę formę aktywności fizycznej, muszą pamiętać, aby rower zapewniał im wygodną pozycję podczas jazdy oraz łatwe wsiadanie i zsiadanie.

Joga jest coraz popularniejsza w naszym kraju, wprowadza ją do swej oferty dla seniorów wiele klubów i UTW. Dlaczego joga? Ponieważ jednym z głównych problemów tego wieku jest zmniejszona ruchliwość i bóle stawów oraz degradacja mięśni. Tymczasem joga pozwala w stosunkowo prosty sposób zapobiegać zesztywnieniu stawów, uelastycznia ścięgna i mięśnie, a nawet niweluje bóle poprzez likwidowanie skurczy mięśniowych. To doskonały sposób na relaks i wyciszenie się. Joga pomaga w zwalczaniu bólu oraz uelastycznieniu i rozciągnięciu ciała, które nie jest już tak sprawne jak kiedyś. Jednak, co najważniejsze, jest to technika ćwiczeń dostępna dla osób w każdym wieku, niezależnie od ich sprawności fizycznej i przebytych chorób.

Technika Pelvicore - Wiele kobiet cierpiących na zespół nietrzymania moczu rezygnuje z wysiłku fizycznego i ćwiczeń, ponieważ wstydzi się i obawia braku kontroli nad własnym ciałem. Podczas gdy jest wiele ćwiczeń, które wzmacniając mięśnie dna miednicy mogą im pomóc zmniejszyć uciążliwość tej dolegliwości. Jaką formę aktywności powinny wziąć pod uwagę panie skarżące się na nietrzymanie moczu?

Za skuteczną w tym przypadku uważana jest technika Pelvicore. To program ćwiczeń opracowanych przez światowej sławy fizjoterapeutkę prof. Kari Bo. Składają się na nie stosunkowo proste ćwiczenia, których regularne stosowanie ujędrnia brzuch, zmniejsza i zapobiega bólom krzyża oraz stawów, ale przede wszystkim wzmacnia mięśnie miednicy, które z wiekiem słabną. Regularne ćwiczenia pomagają kobietom w każdym wieku odzyskać kontrolę nad własnym ciałem i pewność siebie.

Stretching, czyli rozciąganie mięśni

To ciekawy rodzaj ćwiczeń fizycznych, polegających na rozciąganiu mięśni. Celem jest uelastycznienie mięśni i ścięgien oraz poprawa sprawności stawów. Ćwiczenia mają zwiększyć ruchomość stawów, zmniejszyć napięcie mięśniowe oraz pomóc w osiągnięciu równowagi psychicznej. Takie „rozciąganie się” pomaga w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała.Stretching jest ciekawą formą nie wysiłkowej aktywności, którą z powodzeniem mogą uprawiać seniorzy –pod okiem specjalisty.

 

 

Czy wiesz, że...

 

Sport opóźnia proces starzenia się

Amerykańscy naukowcy z laboratorium ludzkiej wydolności w Ball State University w stanie Indiana, przeprowadzili testy wydolnościowe u dziewięciu wyczynowych sportowców po 80-tce, którzy nigdy nie przerwali programu ćwiczeń. Wszyscy byli narciarzami i olimpijczykami. Testy wykazały, że układ krwionośny i serce u badanych były w porównywalnym stanie zużycia biologicznego, jak u 40-latków, którzy nie uprawiali sportów.

Tango i choroba Parkinsona

Do sensacyjnych konkluzji doszli neurolodzy, badający wpływ ćwiczeń na rozwój choroby Parkinsona. Porównano dwie grupy seniorów i wpływ aktywności ruchowej na poprawę ich sprawności. Jedna z grup uprawiała ćwiczenia sportowe, druga tańczyła. Z badań wynika, że taniec, a szczególnie tango, może okazać się najskuteczniejszą metodą usprawniania ruchu w starszym wieku. Efekty były najbardziej widoczne u osób cierpiących na chorobę Parkinsona.

Zaufali nam