Sekret Zdrowia
Newsletter zapisz się

Flexitol- jeden krok do zdrowych stóp.

Serdecznie witamy

na oficjalnej stronie internetowej

Biuletynu edukacyjnego o zdrowiu

SEKRET ZDROWIA i urody

Sekrety zdrowia i urody

w zasięgu ręki

każdego Pacjenta


Czym gasić pragnienie?

Woda mineralna z lodem, zimne piwo, czy gorąca słodka herbata? Czym najlepiej ugasić pragnienie w upalny dzień? Z pewnością znajdziemy równie wielu zwolenników, jak i przeciwników każdego z wymienionych rozwiązań. Zanim zaczniemy się zastanawiać, który z napojów jest lepszy czy zdrowszy przyznajmy, że najważniejsze, by w ogóle dużo pić.

 

Jedynie słuszny napój – woda!
Okazuje się, że picie wody w Polsce jest coraz bardziej popularne, bo wypijamy jej nawet dwa, trzy razy więcej, niż jeszcze dziesięć lat temu. Niektórzy uważają nawet, że ulegamy pewnemu mitowi ”wody mineralnej”, uważając ją za niezwykle zdrowy i przedłużający życie napój, który najlepiej gasi pragnienie, podczas gdy dowodów w postaci badań, które mogłyby potwierdzić tą tezę niestety brak. Nie każda bowiem woda mineralna jest wodą źródlaną! Kontrowersje budzą też wyliczenia ile powinniśmy wypijać płynów dziennie. Panuje przekonanie, że dla zdrowia trzeba pić 2-3 l wody dziennie. Co prawda, przeciętny organizm, wydala w ciągu doby od 2 do 2,5 l wody, ale też w wyniku różnych procesów metabolicznych, wytwarza do ¼ l płynów, a kolejne ¾ l wchłaniamy wraz z pokarmami. Jeśli wiec dobrze policzymy, do zaspokojenia naszych potrzeb wystarczy jeden, najwyżej półtora litra wody dziennie. Większe zapotrzebowanie mają jedynie sportowcy, osoby pracujące fizycznie, czy chore na nerki. Pomijając dyskusję na temat ile, woda gazowana czy nie z odrobiną soku lub cytryny to napój, po który jak okazuje się Polacy sięgają najchętniej.

Zdrowe napoje

Pragnienie najlepiej zaspokaja płyn w temperaturze 15 st. C. Nasze babcie uważały, że napojem najskuteczniej gaszącym pragnienie jest zimna, słodka kawa zbożowa. Mieszkańcy najgorętszych regionów świata – Hindusi czy Beduini piją gorącą i o dziwo słodką herbatę, która ponoć jest łatwo przyswajana przez organizm. Równie skuteczna i w dodatku orzeźwiająca jest schłodzona herbata z plastrami cytryny, nie ważne czy czarna, czerwona czy też zielona. Z czystym sumieniem można też polecić wszelkiej maści herbatki owocowe czy ziołowe, wśród których warto wyróżnić herbatę miętową o naturalnych właściwościach chłodzących oraz lekko dosłodzone kompoty owocowe. Pamiętając o uzupełnianiu potasu powinniśmy sięgać po bogaty w niego sok pomidorowy oraz schłodzony kefir i zsiadłe mleko. Co ciekawe, lekarze nie polecają picia w wysokich temperaturach, czystych soków owocowych, chyba, że rozcieńczymy je, pół na pół wodą. Możemy też sięgnąć po napoje izotoniczne i witaminizowane, których oferta jest coraz szersza, jednak moim zdaniem, mimo że skutecznie uzupełniają utracone witaminy i sole mineralne, za to słabo gaszą pragnienie. Pamiętajmy też, by pić powoli, małymi łykami i dostarczać płyny organizmowi regularnie w ciągu całego dnia.

Czego unikać
Alkohol czy kofeina w połączeniu z wysokimi temperaturami na zewnątrz może stanowić mieszankę wybuchową, która nie tylko jest trudna do kontrolowania, ale w dodatku może podnieść nam ciśnienie i powodować inne sensacje zdrowotne. Trzeba zdawać sobie sprawę z faktu, że alkohol zawarty w piwie czy winie, wypity w upalny dzień, szybko osiąga o wiele większe stężenie w naszym organizmie, niż w chłodniejsze dni. Stąd z pewną dozą ostrożności powinniśmy podchodzić do piwa, jako do napoju orzeźwiającego. Unikajmy też barwionych napojów gazowanych. Zawartość sztucznych słodzików, aromatów i konserwantów jest po prostu niezdrowa.  Poza tym napoje te zawierają trudno przyswajalny cukier, którego zawartość w płynie powoduje jego gorsze trawienie i w konsekwencji opóźnia nawodnienie organizmu.

Zaufali nam