Sekret Zdrowia
Newsletter zapisz się

Flexitol- jeden krok do zdrowych stóp.

Serdecznie witamy

na oficjalnej stronie internetowej

Biuletynu edukacyjnego o zdrowiu

SEKRET ZDROWIA i urody

Sekrety zdrowia i urody

w zasięgu ręki

każdego Pacjenta


Jadłospis malowany kolorem

Zastanawialiście się nad tym, ile prawdy jest w stwierdzeniu - jemy oczami? Często nie zdajemy sobie sprawy - jak duży wpływ na nasz apetyt ma wygląd potrawy.

Z bardzo poważnych badań uniwersyteckich wynika, że najpierw oceniamy jedzenie kierując się jego wyglądem, kolorem, teksturą i kształtem, a dopiero w drugiej kolejności zaczyna działać węch. Tak naprawdę nie powinno nas to dziwić, bo takie zachowanie i reakcje są instynktowne i dość pierwotne.


Niebieski nie smakuje

Z doświadczeń dietetyków wynika, że niechętnie sięgamy po pokarmy o niebieskim zabarwieniu. Ba, ponoć nawet zjadamy dużo mniej z niebieskich talerzy. Dlaczego tak się dzieje? Zastanówmy się, ile znamy naturalnych produktów spożywczych w tym kolorze. Jagody, śliwki – ale nie… one mają fioletowy kolor. Okazuje się, że instynktownie postrzegamy niebieskie i czarne jedzenie jako zepsute, nieświeże. Niektórzy posuwają się, więc do skrajnych wniosków i radzą instalować niebieskie światło w lodówce, czy wprowadzać na rynek niebieskie czekoladki.

Jedzenie jako produkt

O silnym wpływie, jaki ma kolor na nasz apetyt, świadczyć może fakt, że producenci produktów spożywczych zatrudniają całe armie specjalistów i naukowców, odpowiedzialnych za dobranie nie tylko odpowiedniego koloru pokarmu, ale i jego odcienia. Najpierw w laboratoriach, później w pracowniach graficznych powstaje projekt batonika czy chipsów o idealnym kształcie i kolorze, który dopiero w drugiej kolejności testowany jest przez konsumentów. Jak widać kolor pokarmu musi mieś silny i głęboko zakotwiczony psychologiczny wpływ na wybory, jakich dokonujemy, skoro producenci takich marek jak M&M’s traktują tą kwestię bardzo poważnie. Przekonują się też o tym codziennie restauratorzy, którym pięknie podane dania przysparzają nowych klientów.

Zaufać instynktowi?

Ponoć nasz organizm sam wie lepiej, co jest mu w tym momencie potrzebne - stąd nasze apetyty na niektóre pokarmy. Jednak nie ulegajmy złudzeniu! Zbyt daleko odeszliśmy od natury, by ślepo ufać naszemu instynktowi. Kiedyś było to dużo prostsze. Konkretne kolory mówił wiele o zawartości warzywa: pomarańczowy – karoteny, czerwony –flawonoidy, zielony –chlorofil i żelazo, itd. Zdrowa, życia logika podpowiada, że urozmaicona dieta bogata w różnorodne warzywa i owoce jest dla człowieka najzdrowszą.

 

Kolory diety:

  • Po czerwone pokarmy powinniśmy sięgać, gdy jesteśmy zmęczeni. Ten kolor pokarmów świadczy o dużej zawartości rozgrzewających i energetyczny substancji. Pomidory, czerwona papryka, truskawki i rabarbar, wszystkie zawierają żelazo, potas, cenne antyutleniacze czy antocyjany wzmacniające naczynia krwionośne, przez co mają zbawienny wpływ na układ krwionośny i serce.
  • Zielony kolor zarezerwowany jest dla osób osłabionych. Sugeruje zwartość chlorofilu, którego podstawowa cząsteczka ma budowę niemal identyczną z cząsteczką hemoglobiny. Dla nas cenne jest odtruwające działanie zielonych warzyw, które podnoszą odporność i wydolność organizmu.
  • Żółte i pomarańczowe owoce i warzywa, poprawiają stan naszej skóry, włosów oraz wzrok. Wszystko za sprawą beta –karotenu, który jest ich największym bogactwem. Natomiast żółtka, orzechy i oliwa mają zbawienny wpływ na pracę mózgu i minimalizują możliwość zachorowania na Alzheimera.
  • Biała cebula i czosnek są naturalnymi antybiotykami, zawierają też siarkę regulującą poziom cholesterolu
  • Fioletowe owoce i warzywa zawierają antocyjaninę, która chroni przed infekcjami i opóźnia proces starzenia.

Zaufali nam