Sekret Zdrowia
Newsletter zapisz się

Flexitol- jeden krok do zdrowych stóp.

Serdecznie witamy

na oficjalnej stronie internetowej

Biuletynu edukacyjnego o zdrowiu

SEKRET ZDROWIA i urody

Sekrety zdrowia i urody

w zasięgu ręki

każdego Pacjenta


Jak nie zabierać pracy do domu...

 

 

JAK NIE ZABIERAĆ PRACY DO DOMU, CZYLI JAK SOBIE RADZIĆ ZE STRESEM ZAWODOWYM


W pracy spędzamy większą część dnia, ale czy ją lubimy? Ze statystyk wynika, że na stres wywołany sytuacjami zawodowymi uskarża się aż 85% pracujących Polaków, a tylko 11% naprawdę lubi swoją pracę. Czym jest stres zawodowy, skąd się bierze i przede wszystkim jak wpływa na nasze życie prywatne? A na koniec jak sobie z nim radzić?

 

Czym jest stres?

Najprościej można go opisać jako stan wzmożonego napięcia nerwowego, który jest reakcją organizmu na stresory, czyli różne bodźce. Stresory, na jednych mogą działać mobilizująco, podczas gdy u innych mogą wywoływać silne zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu.

 

Skąd się bierze stres zawodowy?

Specjaliści doszukują się źródeł stresu związanego z pracą w zbyt wysokich wymaganiach pracodawcy oraz w nadmiernej presji, jaką wywiera się na pracownika. Stres rośnie wraz z ilością narzucanych nam zadań i skracaniem czasu, jaki mamy na ich realizację. Niestety im więcej mamy do zrobienia i im szybciej musimy pracować, tym więcej popełniamy błędów i tym częściej mamy opóźnienia. Jeśli takie sytuacje powtarzają się wielokrotnie jesteśmy coraz bardziej zmęczeni i zestresowani. Dostosowanie zadań do kompetencji pracownika i mądre zarządzanie jego czasem, to tajemnica satysfakcjonującej i efektywnej pracy. Jednak mimo, że wydaje się to tak proste, w realnym życiu okazuje się trudne do osiągnięcia. W dodatku stres mogą wywołać czynniki, na które kompletnie nie mamy wpływu. Jeśli pracujemy w zespole, wystarczy jedna „czarna owca” i mamy problem z realizacją zadania lub terminowością jego wykonania. W konsekwencji cały zespół narażony jest na stres. To prosta droga do konfliktów, kłótni i nieprzyjemnej atmosfery w pracy, która zaburza wykonanie kolejnego zadania i tak koło przyczyn i skutków zamyka się.

Dlaczego tak różnie radzimy sobie ze stresem?

Każdy z nas ma swoiste doświadczenia i indywidualną odporność na stres. Najgorzej radzą sobie z nim pesymiści i osoby zamknięte w sobie oraz te, dla których każda porażka zmienia się w osobisty dramat. Optymiści większość spotykających ich problemów traktują jak kolejne wyzwanie i stad łatwiej im sobie z nimi radzić.

 

Jakie są objawy stresu zawodowego?

  • Nie umiemy ani się skupić na pracy ani odpocząć od niej w domu
  • Coraz trudniej nam podejmować decyzje, bo boimy się popełnić błąd
  • Mamy problem z logicznym myśleniem, bo nie możemy się skupić na problemie
  • Jesteśmy coraz bardziej rozdrażnieni i nerwowi
  • Pojawiają się zaburzenia snu – bezsenność lub nadmierna potrzeba snu
  • Nic nas nie interesuje, nie potrafimy się w nic zaangażować
  • Cierpimy na depresję
  • Mamy problemy ze zdrowiem: bóle głowy, wzrost ciśnienia, czasem objawy podobne do grypy innym razem problemy z sercem

 

 

 

Ludzie żyjący w długotrwałej frustracji wywołanej pracą przenoszą swoje problemy na bliskich i dom. Opisane wyżej reakcje nie mogą zostać bez wpływu nie tylko na ich prywatne życie, ale też na ich relacje z rodziną i przyjaciółmi. Bardzo często prowadzi to do konfliktów, a nawet do rozpadu związków. Stąd tak ważne jest, byśmy potrafili radzić sobie ze stresem i nie przenosili problemów zawodowych na dom.

 

Jak sobie radzić ze stresem w pracy?

 

Skoro już doszliśmy do wniosku, że na niektóre sytuacje w pracy nie mamy wpływu i nie da się jej zmienić, trzeba nauczyć się rozładowywać powtarzające się stresy i frustracje, bo inaczej wpłyną one na nasze życie prywatne.

  • Zmień pracę - Najbardziej radykalnym sposobem jest zmiana pracy, jednak nie mamy gwarancji, że w następnym miejscu nie będziemy narażeni na podobne sytuacje.
  • Naucz się mówić NIE - Jeżeli widzisz, że problem przerasta cię, lub zadanie jest ponad Twoje siły i chęci, odmawiaj!
  • Ogranicz ilość zadań – zaplanuj dzień i wyznacz sobie ilość zadań możliwych do realizacji. Gdy pozwolisz by zawalono Cię pracą, której nie jesteś w stanie wykonać, masz wieczne poczucie klęski i frustracji. Zrób mniej, ale dobrze.
  • Nie szukaj akceptacji. Nie wszystko, co dobre dla innych, jest dobre dla Ciebie.
  • Mów o swoich problemach. Dość skutecznym sposobem jest dzielenie się swoją frustracją z osobą postronną, niekoniecznie kimś z rodziny. Warto poprosić o pomoc terapeutę lub psychologa.
  • Rozładuj stres - Najbardziej standardowym sposobem rozładowywania stresu są sport, joga, czy spotkania towarzyskie – ale uwaga: koniecznie pozasłużbowe!
  • Unikaj toksycznego towarzystwa - Czujesz się zestresowany i przytłoczony w obecności szefa lub kolegi z pracy? Postaraj się ograniczyć kontakty z nim do koniecznego minimum.
  • Nie wdawaj się w dyskusje – nie daj się wciągać w bezowocne dyskusje i kłótnie zawodowe i personalne, mniejsze i większe złośliwości tylko pogłębiają twoje zdenerwowanie i pogarszają atmosferę w pracy. Staraj się w nich nie uczestniczyć, nie słuchaj, wyjdź lepiej zrób sobie herbatę.
  • Spójrz na problem z szerszej perspektywy – co się stanie jeśli nie wykonasz na czas swojego zadania. Czy jest on tak ważny? Czy za miesiąc ktoś będzie o tym pamiętał?
  •  Przywróć życiu właściwą hierarchię – zastanów się, co tak naprawdę jest dla ciebie ważne? Rodzina, zdrowie czy zadowolenie szefa?

 

Zaufali nam