Sekret Zdrowia
Newsletter zapisz się

Flexitol- jeden krok do zdrowych stóp.

Serdecznie witamy

na oficjalnej stronie internetowej

Biuletynu edukacyjnego o zdrowiu

SEKRET ZDROWIA i urody

Sekrety zdrowia i urody

w zasięgu ręki

każdego Pacjenta


Jak podnieść odporność organizmu

 

  • Hartowanie – ćwiczenia dla odporności

Delikatny, a zwłaszcza leniwy system odpornościowy, to prosta droga do częstych zachorowań. Podstawowym błędem, który większość z nas popełnia to nadmierna ochrona organizmu przed wahaniami temperatury, wiatrem deszczem i innymi kaprysami pogody oraz niedostateczne dostosowanie ubioru do warunków pogodowych.

Wielu zaskoczy z pewnością informacja, że dla nabywania odporności niezwykle korzystne jest brodzenie w zimnej wodzie, na przykład podczas spaceru brzegiem morza. Można do tego wykorzystać wakacje nad Bałtykiem, w którym woda zwykle bywa stosunkowo zimna. Poza sezonem letnim możemy hartować organizm stosując tzw. kąpiele czy natryski naprzemienne. Najpierw przez 20-30 s. polewamy ciało ciepłą wodą, a następnie chłodną przez 10-15 s. Różnice temperatury pomiędzy natryskami powinno się stopniować ostrożnie, a zabieg kończyć wodą o temperaturze zbliżonej do ciepłoty ciała.

Probiotyki dla odporności. Choć może dziwnie to zabrzmi, ale największym „organem immunologicznym” w ludzkim ciele jest jelito. W rzeczywistości aż 70-80 procent wszystkich komórek odpornościowych „żyje” właśnie w jelitach. Stosowanie antybiotyków i innych leków niszczy nie tylko złe bakterie, ale także te „przyjazne”, bez których nasz organizm staje się bezbronny. Jednak zjadając codzienną dawkę zdrowych bakterii (probiotyków) w postaci jogurtu lub kefiru zawierającego żywe kultury bakterii, możemy zyskać odporność utrzymującą się na długo. Organizm ludzki „uczy się” odporności, pomagają mu w tym żywe kultury bakterii, które pobudzają system immunologiczny do większej aktywności. Dlatego nie powinno zabraknąć w naszej codziennej diecie jogurtów czy kefirów naturalnych

  • Dieta wzmacniająca system obronny

Jesienne menu wzmacniające odporność powinno obfitować w świeże, sezonowe warzywa i owoce, które zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy. Antyoksydanty są naturalną bronią w walce z wolnymi rodnikami, przez co wspomagają system odpornościowy organizmu. Szczególnie cenne są witaminy C, A i E, które znajdziemy w marchwi, dyni, pomidorach, czerwonej papryce, szpinaku czy brokułach. Szczególnie jesienią powinniśmy często sięgać po miód, czosnek, pigwę, ale też cebulę, czy przetwory z dzikiego bzu.

Czosnek i jego właściwości lecznicze znane były już w starożytności. Ze źródeł historycznych wiemy, że Egipcjanie podawali go profilaktycznie budowniczym piramid dla ochrony przed chorobami (czyli dla zwiększenia odporności), Arabowie używali go do leczenia ran, a Chińczycy leczyli nim niemoc płciową. Czosnek jest źródłem białka, węglowodanów, witaminy C i PP oraz allicyny, która działa bakteriobójczo i zwiększa aktywność systemu odpornościowego. Najsilniej działa czosnek świeży, a jego moc zwiększa witamina C.

Nasze babcie wierzyły, że wystarczy jeść dwa ząbki czosnku dziennie, by nie dać się przeziębieniom. Skutecznym, aczkolwiek niezbyt smacznym lekarstwem znanym z dzieciństwa, jest kubek gorącego mleka z czosnkiem, miodem i odrobiną masła. Jego specyficznego zapachu możemy pozbyć się przez zjedzenie natki pietruszki, liści selera, kilku ziaren kminku lub kawy.

Pigwa jest lepsza od cytryny. Jej owoce mają siedem razy więcej witaminy C, poza tym są cennym źródłem witaminy B, prowitaminy A, garbników i pektyn. Pigwa zawiera też magnez, fosfor, potas, żelazo, miedz i jod. Nic więc dziwnego, że od lat stosowana jest w medycynie ludowej jako środek skutecznie zwalczający przeziębienie i podnoszący odporność. Ostatnie odkrycia naukowe dowodzą, że pigwa przyczynia się do regeneracji wątroby, reguluje poziom cholesterolu i glukozy we krwi, a także niszczy wolne rodniki.

  • Przemęczony organizm jest dużo bardziej podatny na infekcję.

Zdrowy wypoczęty silny organizm potrafi samodzielnie zwalczyć drobne infekcje i stany zapalne. Jednak przemęczony radzi sobie z tym dużo gorzej. Stąd tak ważne jest zachowanie zdrowej równowagi pomiędzy pracą i wypoczynkiem oraz snem i aktywnością. Zakłada się, że dorosły człowiek potrzebuje około 8 godzin snu na dobę, jednak w praktyce niektórzy czują się dużo lepiej śpiąc 6 godzin, a inni potrzebują aż 10 by czuć się wypoczęci. Najważniejsze jest znalezienie własnego rytmu. Równie niezdrowe jest przepracowywanie się jak i zbyt długie leniuchowanie. Na obniżenie odporności organizmu mogą wpływać też sytuacje stresowe, ponieważ system immunologiczny jest ściśle powiązany z systemem nerwowym. Brak równowagi psychicznej i zachwianie poczucia bezpieczeństwa zakłóca ich współpracę. Codziennie, trzeba więc wygospodarować kilka godzin na odpoczynek i relaks.

  • Ruszaj się – to pobudza system obronny

Nie rezygnuj ze spacerów i aktywności, tylko dlatego, że temperatura spadła o kilka stopni, a na dworze jest pochmurno i mży. Ubierz się odpowiednio i wyjdź na spacer. Wystawianie się na wahania temperatury i kaprysy aury hartuje organizm, ale przede wszystkim pobudza system immunologiczny do wzmożonej pracy, czyli działa tak jak ćwiczenia na nasze ciało.

Zaufali nam