Sekret Zdrowia
Newsletter zapisz się

Flexitol- jeden krok do zdrowych stóp.

Serdecznie witamy

na oficjalnej stronie internetowej

Biuletynu edukacyjnego o zdrowiu

SEKRET ZDROWIA i urody

Sekrety zdrowia i urody

w zasięgu ręki

każdego Pacjenta


Jak poprawić jakość życia Seniora?

Próby znalezienia eliksiru młodości są jak poszukiwanie świętego Grala. Traktujemy je jak ideę dążenia do nieosiągalnego. Jednak, z dziesięciolecia na dziesięciolecie żyjemy coraz dłużej, a dzisiejsi seniorzy w niczym nie przypominają staruszków, jakich pamiętamy.

I tu należy zadać sobie istotne pytanie. Co sprawia, że starzejemy się w różny sposób, często niezgodny z zapisami metryki? Jak sprawić by dłużej czuć się i wyglądać młodo?

 

Czy tajemnica tkwi w stwierdzeniu, że „mamy tyle lat na ile się czujemy”?

Z pewnością i w Waszym otoczeniu nie brak 70-latków, którym kondycji fizycznej i intelektualnej może pozazdrościć niejeden 40-latek - podczas, gdy patrząc na osoby dużo młodsze, nie raz odnosimy wrażenie, że starzeją się szybciej, niż wskazywałaby na to ich metryka. Czy winowajcą są tu geny, styl życia, kondycja fizyczna i psychiczna? Czy istnieje uniwersalna recepta, by cofnąć wskazówki zegara biologicznego lub przynajmniej zatrzymać czas?

 

Nauka o starzeniu się

Anti-agin to mało znany, bo stosunkowo nowy dział medycyny współczesnej, zajmujący się obserwacją, diagnozowaniem, zapobieganiem, a nawet likwidowaniem zmian zachodzących z wiekiem w organizmie ludzkim. Naukowcy zajmujący się tematyką starzenia coraz częściej dochodzą do wniosków, że proces ten jest zjawiskiem niejednorodnym i w wielu przypadkach przebiegającym w sposób niezwykle odbiegający od wskazań zegara biologicznego. Wiek biologiczny organizmu określa się na podstawie kondycji fizycznej, psychicznej i umysłowej. Podkreśla się coraz częściej, że ważne jest nie tylko młode i zdrowe ciało, ale też siły witalne. Wracamy więc do starego powiedzenia, że „w zdrowym ciele młody duch”.

 

Kilka prostych rad jak oszukać metrykę:

  • Kondycja fizyczna - utrzymanie sprawności fizycznej wpływa korzystnie na nasze zdrowie i jakość życia. Ruch poprawia krążenie krwi, przez co wszystkie organy są lepiej natlenione i odżywione i później się starzeją. Znajdź aktywność fizyczną dostosowaną do Twojego wieku i możliwości oraz zainteresowań. Wysiłek fizyczny sprawia, że nasz organizm wydziela endorfiny czyli hormony szczęścia.
  • Gimnastykuj umysł - często zapominamy, że nasze szare komórki też wymagają gimnastyki, by nie zaniknąć. Dokształcaj się, czytaj książki, rozwiązuj krzyżówki i szarady intelektualne, ucz się języków, ćwicz pamięć. W wielu miastach powstają Uniwersytety Trzeciego Wieku, stworzone z myślą o osobach dojrzałych, które nieustannie rozwijają swoją wiedzę i sprawia im to ogromną przyjemność.
  • Ciesz się z życia – aktywne życie to ciekawe i satysfakcjonujące życie, które daje ci wiele pozytywnej energii, dodaje sił witalnych i chęci do działania. Pomyśl, co sprawia ci autentyczną przyjemność i zrób to! Spotykaj się z przyjaciółmi, dokształcaj się, chodź na koncerty lub do teatru, czytaj książki, rozwijaj swoje pasje i zainteresowania. Nie odmawiaj sobie drobnych przyjemności, jedz wszystko, ale w małych ilościach, możesz pozwolić sobie na kilka kropel alkoholu od czasu do czasu, spędzaj dużo czasu z bliskimi, uprawiaj seks do końca życia, ciesz się życiem, rozwijaj swoje pasje. W końcu masz na to czas! Ciesz się z tego!
  • Żyj zdrowo – jeśli chcesz dłużej żyć dbaj o siebie. Schudnij stosując racjonalną i dostosowaną do Twojego wieku dietę, ruszaj się, nie pal, śpij 8 godzin na dobę, odżywiaj się racjonalnie, dbaj o profilaktykę zdrowia, nie stresuj się byle głupstwem.
  • Dbaj o wygląd - osoby zadbane czują się lepiej i są lepiej postrzegane przez środowisko, przez co chętniej uczestniczą w spotkaniach towarzyskich i są bardziej pewne siebie. Utrzymuj szczupłą sylwetkę, korzystaj z nowoczesnych kosmetyków i zabiegów, poprawiających elastyczność skóry całego ciała. Ubieraj się i maluj modnie, ale stosownie do wieku. Masz prawo wyglądać atrakcyjnie.
  • Zmień styl życia - wiele osób kończąc pracę zawodową staje przed dylematem – co robić dalej? Zmiana stylu życia, przeorganizowanie dotychczasowego porządku dnia, a czasemkonieczność przewartościowania hierarchii wartościto rewolucyjne zmiany w życiu człowieka. Pomyśl, co zawsze chciałeś robić? Na co dotąd nie miałeś czasu? Nigdy nie jest za późno na realizację marzeń i rozwijanie pasji.
  • Unikaj stresów – długotrwały stres zwiększa ryzyko zawału i wylewu.Nabierz dystansu do problemów. Szukaj konstruktywnych rozwiązań.
  • Nie daj się depresji - wiele chorób somatycznych ma swoje przyczyny w naszej psychice, nie pozwól sobie na melancholię, złe myśli, czy zamykanie się w sobie. Ciągłe zamartwianie się nie pomogą Ci rozwiązać problemów, a jedynie pogłębią je. Nie wstydź się prosić o pomoc bliskich!
  • Troszcz się o zdrowie – skóra, układ kostny, oczy, słuch, układ krążenia to najsłabsze ogniwa naszego organizmu. Dbaj o nie! Nie wstydź się poprawiać komfortu życia używając okularów korekcyjnych czy aparatu słuchowego. Pamiętaj o regularnych badaniach profilaktycznych. Wcześnie wykryta choroba to duża szansa całkowitego wyleczenia.

 

 

Czy wiesz, że…

Orzechy włoskie mogą okazać się receptą na długie życie bez zawału?

Wszystko za sprawą witaminy E i kwasów tłuszczowych wpływających korzystnie na regulacje poziomu cholesterolu w organizmie. Witamina E zawarta w orzechach włoskich dodatkowo chroni przed miażdżycą, a tym samym pozwala uniknąć zawału serca

Pozytywne myślenie przedłuża życie.

Amerykańscy naukowcy z Einstein's Institute for Aging Research  po przebadaniu 245 osób w wieku od 95 do 100 lat stwierdzili, że cechą wspólną tej grupy długowiecznych ludzi jest pozytywne nastawienie do życia. Wszyscy oni cenili towarzystwo i rolę śmiechu w życiu człowieka.


Zaufali nam