Sekret Zdrowia
Newsletter zapisz się

Flexitol- jeden krok do zdrowych stóp.

Serdecznie witamy

na oficjalnej stronie internetowej

Biuletynu edukacyjnego o zdrowiu

SEKRET ZDROWIA i urody

Sekrety zdrowia i urody

w zasięgu ręki

każdego Pacjenta


Ruch to zdrowie, ale czy wiesz dlaczego?

„Ruch to zdrowie” – wiemy o tym doskonale, mówią o tym zarówno media, jak  i lekarze. Jednak sam fakt, że „wiemy” i „rozumiemy” nie sprawia, że wdrażamy tę wiedzę w życie. Dlaczego? Bo ruch wymaga wysiłku fizycznego, a jeśli ten nie sprawia nam przyjemności, wymaga samozaparcia i dyscypliny, o którą już dużo trudniej. Wysiłek fizyczny okazuje się być uniwersalnym lekiem na wiele dolegliwości naszych czasów. Lek ten ma pewną kolosalną zaletę – jest tani!

W komfortowej sytuacji są osoby, którym przyjemność sprawia chodzenie po górach, tacy którzy świadomie wybierają pływanie – latem w jeziorze, zimą na basenie, bądź gry zespołowe. Inni wolą pocić się na siłowni, czy jeździć na rowerze. Rodzaj aktywności nie jest tu ważny, dużo bardziej istotny jest fakt, że ruch sprawia tym ludziom satysfakcję. Dużo trudniej tym, którzy nie zasmakowali w przyjemności jaką może sprawiać aktywny wypoczynek. U jej podłoża leżą dawno popełnione błędy czy zaniechania rodziców bądź nauczycieli wf’u. Młodych ludzi łatwo zarazić pasją, jeśli tylko samemu jest się pasjonatem, co wbrew pozorom nie jest tak powszechne jakby się zdawało. Tymczasem ruch jest nam tak samo niezbędny jak woda czy powietrze. Jednak jak zmusić człowieka, prowadzącego siedzący tryb życia od 20-30 lat, do tego by zaczął żyć aktywnie. Uświadomienie mu, że jego organizm będzie wówczas sprawniej funkcjonował, może okazać się zbyt słabą motywacją. Najlepiej, gdy ruch sprawia nam autentyczną frajdę. Stąd tak ważne, by przekonać dzieci do tego, że wysiłek fizyczny może być fajny i przyzwyczaić do systematycznej aktywności. 

 

Dlaczego ruch jest zdrowy?

Systematyczna aktywność pozwala podnieść, a później utrzymać sprawność fizyczną oraz poprawia wydolność organizmu. Aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie i stawy oraz poprawia ich elastyczność, zapobiega demineralizacji kości, korzystnie wpływa na gospodarkę hormonalną i enzymatyczną. Mówiąc prościej – 70-80 latek, który uprawiał sport przez całe życie, może być sprawniejszy i zdrowszy od prowadzącego siedzący tryb życia czterdziestolatka. To zaś oznacza samodzielność i dużo większy komfort życia na starość!

Ruch poprawia przepływ krwi, a to z kolei oznacza lepsze dotlenienie komórek i zaopatrzenie ich w substancje odżywcze. W efekcie człowiek czuje się lepiej, mniej się męczy, a jego organizm łatwiej radzi sobie z wysiłkiem. Co interesujące zwłaszcza dla pań – ruch wpływa korzystnie na wygląd, stan skóry i włosów, nie wspominając już o sylwetce. 

Badania naukowe dowodzą, że systematyczny, umiarkowany wysiłek fizyczny wzmacnia układ odpornościowy. Organizmy osób żyjących aktywnie, nie tylko lepiej radzą sobie z  wirusami i bakteriami, rzadziej też ulegają chorobom nowotworowym, ponieważ sprawnie działający układ immunologiczny jest w stanie zwalczyć zmutowane komórki rakowe.

 

Ruch zwiększa wydolność serca, przez co chroni przed ryzykiem zawału. Wysiłek fizyczny wiąże się z dopływem większej ilości krwi do serca. To powoduje, że więcej krwi wpływa i jest wyrzucana z serca, a ono silniej bije. Ilość litrów krwi przepompowanej przez serce w ciągu minuty jest wyznacznikiem jego sprawności. Serce trenującego mężczyzny jest w stanie przepompować 25 litrów a nie trenującego tylko 15.

 

Rodzaj aktywności dostosowany do schorzenia?

Aktywność fizyczna nie tylko pozwala zapobiegać powstaniu wielu chorób, ruch może mieć również lecznicze właściwości. Wciąż mało znanym jest fakt, że takie dyscypliny sportu jak marszobiegi, aerobik czy jazda na rowerze skutecznie wspierają leczenie i poprawiają samopoczucie osobom w depresji. W przypadku nawracającego bólu głowy, kręgosłupa czy innych chorób o podłożu stresowym, skutecznym lekarstwem może okazać się tai-chi, joga czy wędrówki górskie. Podczas, gdy bieganie, aerobic czy ćwiczenia siłowe mogą obniżyć poziom cholesterolu nawet o 30-40%.

 

Czy ruch może szkodzić?

W przypadku osób ze znaczną nadwagą (BMI ponad 28), pewne rodzaje aktywności są niewskazane. Powinny one unikać biegania czy podskoków, które mogą stanowić zbyt duże obciążenie dla kręgosłupa, czy stawów. Uprawiania joggingu i skoków, z tego samego powodu, nie zaleca się paniom z dużym biustem. Osoby, które po długotrwałym siedzeniu przed telewizorem, nagle zaczynają intensywnie się ruszać (tzw. niedzielni sportowcy) powinny zwrócić baczną uwagę na tętno. Całe ciało wraz z wiekiem traci swa naturalną elastyczność. Podejmując próbę odzyskania sprawności po latach bezruchu warto zachować ostrożność i zdrowy rozsądek. Zasada jest jedna. Zaczynając ćwiczyć, dostosowujemy wysiłek fizyczny do naszej aktualnej wydolności. Intensywność ćwiczeń nie powinna przekraczać 60% naszych aktualnych możliwości. Najlepiej skonsultować się w tej sprawie z lekarzem i specjalistą od rehabilitacji ruchowej zanim przystopuje nas serce lub naderwane ścięgna.

Zaufali nam