Sekret Zdrowia
Newsletter zapisz się

Flexitol- jeden krok do zdrowych stóp.

Serdecznie witamy

na oficjalnej stronie internetowej

Biuletynu edukacyjnego o zdrowiu

SEKRET ZDROWIA i urody

Sekrety zdrowia i urody

w zasięgu ręki

każdego Pacjenta


Stopy nie tylko na wakacjach

Nasze stopy pracują w trudnych warunkach przez cały rok. Niosą na sobie ciężar całego ciała. Narażone są na wielogodzinny ucisk i brak dostępu powietrza, podczas wielogodzinnego chodzenia czy stania. Wszystko to sprawia, że skóra stóp ulega nadmiernemu pogrubieniu, przesuszeniu, a czasem nawet pęka. Latem odkryte obuwie ujawnia wszystkie te mankamenty natury nie tylko estetycznej…

Jeśli wydaje się wam, że letnie słońce, piasek i wakacyjne kąpiele to dla stóp wypoczynek, możecie być zaskoczeni. Nagrzany piasek plaży, słońce, wiatr i słona woda sprawiają, że stopy jeszcze bardziej narażone są na utratę wilgoci, a zaniedbania zimowe mogą w tym momencie ujawnić się w postaci nieestetycznych i bolesnych pęknięć, te z kolei łatwo doprowadzają do infekcji bakteryjnej, wirusowej czy grzybowej.

 

Przesuszone stopy i pękające pięty?

Przede wszystkim pielęgnację należy zacząć przed latem, a najlepiej dbać o stopy przez cały rok, wówczas unikniemy nieprzyjemnych niespodzianek. Jeśli jednak zaniedbaliśmy je trzeba zacząć od kremów zmiękczających i delikatnie złuszczających. Czytajmy dokładnie etykiety najlepsze są preparaty, w których składzie znajduje się mocznik (i to w stężeniu co najmniej 10%) lub kwas salicylowy czy mlekowy. Przy pomocy tego rodzaju kosmetyków dużo skuteczniej usuniemy zgrubienia, a nawet zrogowacenia niż przy pomocy tarek czy pumeksów. Częste i zbyt intensywne ścieranie naskórka odnosi wręcz odwrotny do zamierzonego skutek. Skóra w tym miejscu ulega jeszcze szybszemu pogrubianiu, niejako w samoobronie. Poza tym niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że na powierzchni pumeksu zbiera się martwy naskórek, który jest doskonałym środowiskiem do rozwoju drobnoustrojów.

 

Pamiątki z wakacji

Z wakacji niezwykle łatwo przywieźć niechciane pamiątki. Grzybica czy brodawki wirusowe, potocznie nazywane kurzajkami, to prawdziwa wakacyjna zmora. Jeżeli korzystasz z ogólnodostępnych pryszniców na pływalni, czy na plaży, nigdy nie chodź tam boso, aby uniknąć zakażenia. Chodzenie boso po drewnianym pomoście czy w hotelowej łazience jest równie ryzykowne.

  • Kurzajki wyglądają jak nieduże odciski, ale są stosunkowo bolesne w dotyku. Niestety są bardzo zaraźliwe. Na szczęście w początkowej fazie rozwoju dość łatwo wyleczymy je samodzielnie przy pomocy preparatów do wymrażania, które można kupić bez recepty.
  • Infekcja grzybicza może dotyczyć płytki paznokcia, który pogrubia się, przebarwia na żółto i łuszczy. Innym razem zakażenie umiejscawia się między palcami stóp i wywołuje zaczerwienienie, złuszczenie skóry i w końcu bolesne jej pęknięcia. Bez trudu i recepty kupimy w aptece środki przeciwgrzybicze, w postaci kremów, maści, a nawet lakierów do paznokci. Leczenie przy ich pomocy jest skuteczne, ale czasem długotrwałe. Najdłużej przyjdzie nam walczyć z grzybicą paznokci, bo może to trwać nawet do trzech miesięcy. Cyklopiroks jest preparatem nie tylko grzybobójczym, ale również przeciwzapalnym. Warto też polecić pochodne imidazolowe.

 

Czy wiesz, że najlepszym sposobem zapobiegania grzybicy jest dokładne osuszanie stóp? Wilgoć i ciepło to idealne środowisko do rozwoju grzybów. Pamiętaj więc, by po każdym kontakcie z wodą dokładnie wycierać stopy, zwłaszcza przestrzenie miedzy palcami.

Dopieść swoje stopy

Nasze stopy zasługują nie tylko na pielęgnację, ale i na szczególne dopieszczenie nie tylko ze względów estetycznych. Nie od dziś wiadomo, że na stopach właśnie znajdują się końcówki nerwów, które łączą je z resztą ciała. Właściwa pielęgnacja jest więc nie tylko gwarancją ładnego wyglądu samych stóp, ale i zdrowia całego ciała.

 

Kąpiel
Kilkuminutowa kąpiel w ciepłej, lecz nie gorącej wodzie z dodatkiem sosnowego lub lawendowego olejku, doskonale odpręża i uspokaja. Zmęczone stopy będą ci wdzięczne, jeśli dodasz do niej garść soli iwonickiej czy zwykłej soli kuchennej. Jeśli masz problem z nadmierną potliwością stóp, warto dodać do niej parę kropel miętowego olejku, który zadziała odświeżająco.

Poniższe ćwiczenia wzmacniają mięśnie stopy, powodują lepsze ukrwienie, a tym samym rozgrzewają stopy. 

Masaż stóp
Kolejno uciskamy i rozmasowujemy każdy palec stopy z osobna, posuwistymi ruchami w kierunku do paznokcia. Następnie mocno ugniatamy kciukiem grzbiet stopy i posuwamy się od palców w kierunku pięty. Na koniec masujemy kolistymi ruchami śródstopie.


Ćwiczenia wzmacniające
Mięśnie stóp, jak każde inne wymagają ćwiczeń. Poświęć na nie kilka minut dziennie, a unikniesz niepotrzebnych kontuzji i bólu. Wiele z tych ćwiczeń możesz wykonać oglądając telewizor czy czytając książkę.

  • Ćwiczenie baletnicy

To doskonałe ćwiczenie na rozciągnięcie i uelastycznienie mięśni stopy. Siedząc na krześle unieś nogę, wyprostuj maksymalnie stopę i naciągnij palce aż poczujesz ucisk. Ćwiczenie powtórz 10 razy, na każdą stopę.

  • Podnoszenie chusteczki

Ćwiczenie pomaga usprawnić palce i rozciągnąć mięśnie śródstopia. Na gładkiej podłodze połóż chusteczkę. Palcami gołej stopy podnieś ją z ziemi, przytrzymaj chwilę w powietrzu i rzuć ponownie na ziemię. Ćwiczenie powtórz kilka razy, na przemian prawą i lewą stopą.

  • Po okręgu

Ćwiczenie to pomaga usprawnić ruchomość stawów skokowych. Siedząc napnij stopę i wykonuj nią ruchy okrężne, jakbyś rysowała kółka w powietrzu. Następnie oprzyj palce na podłoże i wykonuj ruchy okrężne piętą. Powtórz je 10 razy prawą i lewą stopą.

Zaufali nam