Sekret Zdrowia
Newsletter zapisz się

Flexitol- jeden krok do zdrowych stóp.

Serdecznie witamy

na oficjalnej stronie internetowej

Biuletynu edukacyjnego o zdrowiu

SEKRET ZDROWIA i urody

Sekrety zdrowia i urody

w zasięgu ręki

każdego Pacjenta


W trosce o smak i witaminy – czyli jak przechowywać warzywa i owoce?

Świeże owoce i warzywa są prawdziwa skarbnicą witamin i minerałów, pod warunkiem, że spożywamy je na surowo. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że gotując je, dusząc czy smażąc tracimy wiele cennych składników, ponieważ część z nich ulega rozkładowi pod wpływem temperatury jak wit. C, zostaje wypłukana lub przekształca się w substancje gorzej przyswajalne. Sposób przygotowania i przechowywania ma istotny wpływa na wartość odżywczą produktów spożywczych. Stąd powinniśmy dbać nie tylko o to, by warzywa i owoce, które jemy, były świeże, zdrowe i dojrzałe, ale też zwracać uwagę na to skąd pochodzą. Jak przyrządzać je, by straty były jak najmniejsze?

 

Każdy sposób konserwowania warzyw i owoców powoduje mniejsze lub większe straty witaminy C, która jest szczególnie wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, światła, utlenia się pod wpływam powietrza, czy wchodzi w reakcję w zetknięciu z metalem. Na szczęśćcie większość naczyń kuchennych, współcześnie wykonywana jest ze stali nierdzewnej. Metodą pozwalającą zachować jak najwięcej witaminy C, bez stosowania środków konserwujących, jest mrożenie i pasteryzowanie świeżych produktów.

Warzywa i owoce – jak zachować jak najwięcej witamin:

  • jedz jak najwięcej surowych owoców i warzyw
  • wybieraj świeże, zdrowe i jędrne, dojrzałe owoce i warzywa, najlepiej z upraw ekologicznych. Np. przenawożone ogórki źle kiszą się, te rosnące w okolicach miast, fabryk, czy dróg zawierają spore ilości metali ciężkich szkodliwych dla zdrowia
  • myj pod bieżącą wodą, tuż przed użyciem
  • jeśli to tylko możliwe nie obieraj, pod skórką znajduje się najwięcej witamin i minerałów
  • do przygotowywania posiłków i przechowywania żywności, używaj szklanych, porcelanowych, emaliowanych, kamionkowych naczyń
  • przyrządy kuchenne takie jak noże, tarki czy sita powinny być wykonane ze szkła, porcelany lub stali nierdzewnej.
  • słoje, butelki, czy inne naczynia do przechowywania żywności i przetworów z nich przygotowanych, trzeba wysterylizować, by nie pozostały na nich drobnoustroje (grzyby, bakterie)
  • surowe owoce i warzywa zalewaj gorącą zalewą i krótko pasteryzuj, by zminimalizować straty witamin i minerałów
  • gdy w słoiku pojawi się pleśń, trzeba wyrzucić całą jego zawartość, bo jest szkodliwa dla zdrowia

 

Mrożenie

 

To bodaj najlepszy sposób na zachowanie wartości odżywczych wszelkiego rodzaju produktów spożywczych. Mrożonki z powodzeniem nadają się na sałatki, zupy, kompoty czy dodatek do dań. Odpowiednio przeprowadzone mrożenie powoduje utratę jedynie 10% wit. C czy A z owoców i 20–30 % z warzyw. W zamrożonych produktach pozostają jednak kwasy organiczne, sole mineralne i błonnik.

  • Owoce pestkowe takie jak śliwki, wiśnie czy morele najlepiej zamrażać wypestkowane, surowe, ale ze skórką.
  • Włoszczyznę i inne warzywa korzeniowe, można mrozić obrane, pokrojone i blanszowane (wrzucić na 2-3 minuty do wrzącej wody).
  • Zamrożone zioła zachowują nie tylko walory smakowe i aromat, ale też właściwości lecznicze. Najlepiej mrozić poszatkowane zioła w kostkach lodu lub masła, które wrzuca się bezpośrednio do potraw.
  • Fasolkę szparagową, zielony groszek, bób, szparagi czy kalafior mrozimy surowe, umyte i podzielone na mniejsze cząstki.
  • Warzyw i owoców nie należy rozmrażać przed użyciem, ponieważ tracą na smaku, wyglądzie, ale przede wszystkim tracą wartości odżywcze (Wit. C nawet do 50%).
  • Raz rozmrożonych nie wolno zamrażać ponownie!
  • Mrożonki powinny być krótko gotowane w małej ilości wody, co zmniejsza straty cennych składników.

Kiszenie

Jako metodę utrwalania żywności, kiszenie stosuje się w Polsce od zamierzchłych czasów. Najczęściej utrwala się tak ogórki i kapustę, jednak dawniej kisiło się o wiele więcej warzyw i owoców, na przykład buraki czy jabłka. Kiszenie pozwala zachować wysoką wartość odżywczą przetwarzanych produktów, a ich skład jest podobny do świeżych surowców. Co ciekawsze, podczas kiszenia powstaje sporo witamin z grupy B (B1, B2, B3), a więc produkt pierwotny zostaje wzbogacony w cenne składniki, wspomagające trawienie węglowodanów, tłuszczu i białka. Kwaśne środowisko sprzyja stabilności witamin A i C, przez co nie są one rozkładane podczas przechowywania, a wręcz przetworzone do postaci łatwiejszej do przyswojenia przez organizm.

Najzdrowsze są domowe kiszonki. Niestety kupne mogą zawierać środki konserwujące, ocet, a nawet dodatki chemiczne, których naturalna kiszonka w ogóle nie potrzebuje. Takie kiszonki mają zdecydowanie mniej walorów zdrowotnych niż te, których proces fermentacji przebiega naturalnie. Kiś sama, to łatwe!

Zaufali nam